23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Netto får bøde på 400.000 kr.

Dansk Supermarked har fået bøde for at kopiere reklamefilm og krænke ophavsretten.

Højesteret har med en dom fastslået, at Nettos nye reklamefilm krænker en tidligere producents ophavsret.

Dansk Supermarked skal således betale filmproducenten Jesper Jargil et vederlag på 400.000 kr. Det fremgår af et dokument fra Højesteret.

Afgørelsen fastslår at Netto har efterlignet flere elementer i sine nye tv-reklamer fra de reklamefilm, som Jesper Jargil tidligere har produceret for butikskæden.

Jesper Jargil producerede en række reklamefilm for Netto mellem 1987 og 2007. Det er elementer fra disse, der er blevet genbrugt i 11 nyere reklamespots, som Brandhouse har produceret for butikskæden i 2010 og 2011.

- Højesteret finder bl.a. på baggrund af den samlede vurdering i skønserklæringen, at de nye

reklamefilm, som er produceret af Brandhouse A/S, anvender samme argumentationsstruktur

og samme filmiske, visuelle og lydmæssige virkemidler som Jesper Jargils reklamefilm. Der

er ganske vist visse forskelle mellem Jesper Jargils og Brandhouses reklamefilm, herunder

anvendelsen af sloganet: ”Det er hårdt at tjene penge – få mest muligt ud af dem”. Som anført

af skønsmanden er der imidlertid efter en samlet vurdering tale om meget få og i den overordnede sammenhæng ubetydelige variationer. Dansk Supermarkeds anvendelse af Brandhouses

reklamefilm udgør derfor en krænkelse af Jesper Jargils ophavsret, jf. ophavsretslovens § 2, lyder det i afgørelsen.

Tilsigtet kopiering

- Højesteret finder, at der foreligger en tilsigtet efterligning af Jesper Jargils reklamefilm, og at

Jesper Jargil derfor har krav på et rimeligt vederlag og erstatning for eventuel yderligere

skade, jf. ophavsretslovens § 83, stk. 1. I mangel af oplysninger om det sædvanlige vederlag i

sager af denne karakter inden for reklamebranchen fastsætter Højesteret skønsmæssigt beløbet

til 400.000 kr, står der i dommen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.188